Kwalificatie

 

Kwalificatie

Inzicht in wat de eerste vereisten zijn in een project,  zeker als u dat uitbesteedt, is essentieel. In de praktijk wordt hier te weinig aandacht aan besteed, waardoor er veel extra kosten worden gemaakt en tijd verloren gaat of erger: de service helemaal niet van de grond komt. Om tot een goede service of ondersteuning te komen hanteer ik het 8W kwalificatie concept. In eerste instantie lijkt het omslachtig maar in de praktijk blijkt het erg waardevol te zijn.

 

Waarom, welk doel wilt u met de marketing service bereiken?

  • verkoop: U wilt aanvragen krijgen voor producten.
  • klantimago: U wilt uw bedrijf regelmatig onder de aandacht brengen bij klanten.
  • branche-imago: U wilt de markt van uw waarde overtuigen.

 

Wat wilt u de klanten bereiken?

  • korte termijn resultaat/omzet.
  • uitbouwen/onderhouden relaties.
  • uw plaats in de markt behouden.

 

Wie?

  • gaat u zelf werken of samen met een serviceverlener?
  • wie gaat zich er intern mee bezighouden?
  • hoe kwalificeert u een goede leverancier?
  • welke kennis moeten deze personen hebben?
  • aan welke media wilt u het bericht sturen?

 

Wanneer moet het gedaan worden?

  • Wanneer en hoe vaak wilt u de persberichten uitbrengen?

 

Waar worden de werkzaamheden uitgevoerd?

  • is het belangrijk waar de service verlener gevestigd is?
  • hoe vind het overleg plaats tussen te tekstschrijver en uw bedrijf 

 

Welke aanpak wenst u?

  • hoe ziet het proces eruit als u het zelf doet?
  • hoe ziet het proces eruit als u samenwerkt met een extern bedrijf gedaan wordt?
  • naar welke media wilt u het bericht sturen?
  • wilt u de tekst in het Nederlands opmaken of ook in andere talen?
  • moet het persbericht in verschillende talen worden geschreven? 

 

Waarmee moet u rekening houden?

  • welk budget heeft u beschikbaar?
  • hoe selecteert u een externe partij waar u mee gaat samenwerken?

 

Whoops!, wat kan er mis gaan?

  • welke risico's kleven er aan het project
  • welke maatregelen kunnen we nemen ter voorkoming?
  • waar bent u in het verleden tegenaan gelopen bij het uitbrengen van persberichten?
  • hoe controleert u dat de serviceverlener het goed doet?