8W kwalificatie

 

Kwalificatie

Inzicht in wat de eerste vereisten zijn in een project,  zeker als u dat uitbesteedt, is essentieel. In de praktijk wordt hier te weinig aandacht aan besteed, waardoor er veel extra kosten worden gemaakt en tijd verloren gaat of erger: de service helemaal niet van de grond komt. Om tot een goede service of ondersteuning te komen hanteer ik het 8W kwalificatie concept. In eerste instantie lijkt het omslachtig maar in de praktijk blijkt het erg waardevol te zijn.

 

8W kwalificatie concept

Waarom? Welk doel wilt u bereiken?

Wat? Welke resultaten wilt u aanbieden en/of ontvangen?

Wie? Wie hebt u nodig om de gewenste resultaten te kunnen leveren?

Wanneer? Hoe ziet de planning eruit?

Waar? Waar voert u het project uit?

Welke? Welke aanpak kiezen we?

Waarmee? Wat hebt u nodig aan hulpmiddelen, methoden, enz. om het beoogde resultaat te bereiken?

Whoops! Wat kan er misgaan? Welke risico's kleven er aan het project en welke maatregelen kunnen we nemen ter voorkoming?

 

Voorbeeld website kwalificatie

 

Waarom, welk doel wilt u met de website bereiken? 

  • Image, referentie. U verwijst naar de site en zorgt dat de algemene indruk van uw bedrijf goed is. Met een eenvoudige website die 2 x per jaar onderhouden wordt kunt u dit bereiken. Er worden geen onderhoudsintensieve zaken zoals nieuws e.d. op de site vermeld.
  • Verkoopondersteuning. De website wordt gebruikt als verlenging van de verkoopactiviteiten. Terwijl u met een klant spreekt kunt u hem vragen om op de website mee te kijken. Of naar aanleiding van een contact kunt u verwijzen naar de website. Tijdens het bezoek aan de website vindt de klant eenvoudig wat hij zoekt en ziet gelijktijdig wat u nog meer biedt.
  • Reserveren en/of order invoeren. Op de website kan de klant een reservering doen of een order genereren.
  • Nieuwe klanten genereren. Klanten zijn vaak via internet en meestal via Google op zoek naar de diensten en producten. Het is dus belangrijk dat u goed vindbaar bent. Er zijn verschillende mogelijkheden om hoog op de zoekmachines vindbaar te zijn.

 

Wat wilt u de klanten beiden?

  • verwezen worden naar de site
  • de website via een zoekmachine vindt
  • aangezet wordt de site meerdere keren te bezoeken
  • tot actie wordt aangezet meer te lezen op de site
  • een offerte kan aanvragen
  • kan zien of apparatuur beschikbaar is
  • een reservering kan doen
  • via een afgeschermd gedeelte meer functionaliteit krijgt

 

Wie?

  • wie neemt de beslissingen?
  • wie is uw aanspreekpunt?
  • wie zijn uw partners waar rekening mee moet worden gehouden?
  • wie zorgt er voor teksten, foto's e.d. (content)?
  • wie zorgt er voor updaten?
  • wie onderhoudt de site?

 

Waar?

  • hoe vindt overleg plaats tussen de websitebouwer en uw bedrijf?
  • gaat u naar de websitebouwer als dat nodig is of moeten zij naar u komen?
  • waar moet de website gevuld worden?
  • waar worden de site updates gedaan?
  • waar wordt de website onderhouden?

 

Wanneer?

  • wanneer moet de site actief zijn?
  • wanneer wilt u de site updaten?
  • wanneer wilt u de site onderhouden?

 

Welke wijze?

  • wilt u zelf de tekst, foto's, PDF’s (content) aanleveren?
  • wie levert de content aan als u het zelf niet doet?
  • wilt u zelf updates maken?
  • wilt u de site zelf onderhouden?
  • wilt u in de toekomst zelf de website uitbouwen of laat u dat de websitebouwer doen?
  • in welke talen wilt u de website informatie aanleveren?

 

Waarmee?

  • welk budget heeft u voor ogen?
  • wat is uw tijdframe?
  • van wie moet de informatie komen?

 

Whoops?

Wat kan er misgaan? Welke risico's kleven er aan het project en welke maatregelen kunnen we nemen ter voorkoming?